Yoo
11978

T

Bée' Jone 20 (94

'MARKETING & MEDIA Wa// SHrect Jovrag |

ADVERTISING /By Joanne LipMaN

Scientology Disputé Draws In WPP Chief

A bizarre run-in between Time maga-
zine and the Church of Scientology has en-
snared an unlikely victim: WPP Group's
Martin Sorrell.

Ever since Time ran a May 6 cover
story depicting the Scientology group as a
“cult of greed," the
Scientologists have
been striking back,
Ciiticizing e arii-
cle as a “'sensationa-
lized attack™ full of
“falsehoods." In the
past  week, the
Scientologists have
broadened their at-
tack. This time, in
one of the stranger plot twists Madison
Avenue has seen, their target is Mr. Sor-
rell, the low-key Briton who runs one of the
world's largest advertising and public rela-
tions conglomerates.

Though they cite no evidence to back up
their claim, the Scientologists are accusing
Mr. Sorrell of pressuring Time into run-
ning the article. Heber Jentzsch, president
of the Church of Scientology International,
charges in an interview: “‘The guy to look
at is Martin Sorrell. He called the shots in
terms of . .. determining what went into
Time magazine. There's no question it was
completely planted.”

Time terms 'patently absurd” the
Scientologists’ accusation that the story
was planted by anyone.

Mr. Jentzsch insists that Mr. Sorrell
was backed by all the advertising dollars
that WPP’s J. Walter Thompson spends in
Time magazine. “'It’s very clear J. Walter
Thompson was able to put the pressure on
Time magazine. They have an awful lot of
money they put in there,” he says.

Mr. Sorrell, who declined comment, got
caught up in the fray by a curious turn of
events. His company's Hill & Knowlton
public relations firm in 198% took on the
Scientologists as a client. His company's
Thompson agency, meanwhile, handles Eli
Lilly, which makes the antidepressant
drug Prozac, a prescription the Scientolo-
gists have vehemently attacked. Eli Lilly
complained to Mr. Sorrell about Hill &
Knowlton's link to the group, and in May
the PR firm dropped the Scientologists as
a client.

“We told him [Mr. Sorrell] we found it
intolerable to do business with people who
would do business with people of the ilk of
Scientology,” a Lilly spokesman says.
““Did we tell them to drop the church? No.
It was their decision what to do.” Hill &
Knowlton executives say other conflicts
within the PR company also led to the res-
ignation.

Generally, communications congloner-
ates insist on a Chinese Wall between their
advertising and public-relations units, let-
ting them handle conflicting clients. Saat-
chl & Saatehi Co.'s Rowland PR unit han-
dles McDonald's, for example, even though
Saatehi's advertising subsidiary works for
Burger King.

But at WPP, ad clients like Lilly have
occasionally pulled rank. Hill & Knowlton
dropped the American Newspaper Pub-
lishers Association as a client several
years ago, for example, after its sister
unit, Thompson, got complaints from its
own client, Bell Atlantic. The two clients
were on opposite sides of the highly
charged debate over electronic yellow
pages.

The Scientologists, though, depict their
split with Hill & Knowlton as part of a plot
by WPP to smear the group and help
Thompson's client, Lilly.

On Friday, the group distributed a
glossy, 28-page advertisement in USA
Today that suggests Lilly planted the story
in Time “through its advertising connec-
tions and media influence.” The insert,
which according to USA Today's rate card
costs $161,000, was part of a massive, $2
million-plus ad campaign to discredit Time
that includes full-page ads every day
through mid-July. tRate card price: $74,-
000 a pop).

“How far will Time go to support its ad-
vertisers?" the insert asks. It answers by
noting that WPP's clients supposedly
spend $57 million in Time or 15% of the
magazine's ad revenue—a calculation it
cites without giving a source. “That kind
of money has influence,” the ad says. It
shows a big photograph of Mr. Sorrell with
a sidebar about WPP's “‘extreme financial
difficulties” and implies that WPP had to
do Lilly's bidding hecause “entire compa-
nies can evaporate with the loss of a major
client.”

In an interview, Mr. Jentzsch goes even
further. Lilly executives called Mr. Sorrell
to Indianapolis headquarters, he insists,
and “‘were able to put pressure on Martin
Sorrell"” and-to demand, *“‘“We want an arti-
cle.” While Mr. Sorrell did meet with exec-
utives in Indianapolis in August, the Lilly
spokesman dismisses Mr. Jentzsch’s asser-
tions as ‘'‘nonsense’ and “laughable.”

Almost no one in the ad business takes
the Scientologists’ accusations seriously.
They only wish they had the kind of power
to “'plant’ articles that the Scientologists
ascribe to Mr. Sorrell and WPP. But there
is, nevertheless, a bit of head-shaking go-
ing on among advertising and public rela-
tions relations executives around town—all
thankful they aren't Mr. Sorrell.

Says Herbert Rowland, Rowland's chief
executive officer, *'I wouldn't be interested
in accepting any kind of role for an organi-
zation like that. I'm uncomfortable with
any group that has a fanatic point of
view.”

Ad Notes....

CLIO ALERT: Despite the chaos and
unanswered questions surrounding this
year's Clio awards, award winners will re-
cieve their statuettes and certificates, a
Clio spokesman said. Winners have been
questioning whether they will ever see
theit coveled statuettes since Monday
night's cereniony at Manhattan's Lincoln

Center was canceled. The spokesman said,
though, that the awards probably will be
distributed privately—Monday night's
show won't be rescheduled.

McCANN: Sean Kevin Fitzpatrick, vice
chairman and chief creative officer of
McCann-Erickson North America, was
named to the additional post of executive
vice president of McCann-Erickson World-
wide. In the new post, Mr. Fitzpatrick, 49
years old, will be responsible for world-
wide account coordination of General Mo-
tors, one of the Interpublic Group unit's
biggest clients, and will relocate to Detroit
from New York. His duties as day-to-day
creative head of the agency’s flagship New
York office will be taken over by four dep-
uty creative directors: Nina DiSesa, Ken
Domanski, Ira Madris and Irwin Warren,
His appointment brings the number of
McCann’s world-wide executive vice presi-
dents to 12.

STAKE: William E. Phillips, the former
chief executive officer of Ogilvy & Mather,
is setting his sights on a much smaller
company. Mr. Phillips has purchased a 5%
stake in Executive Office Group, a New
York-based company whose board he re-
cently joined.

Noted. . . .

SETTLEMENT: Actress Roseanne Barr
and her husband, actor and producer Tom
Arnold, settled their invasion of privacy
suit against the National Enquirer and the
Star on undisclosed terms, Ms. Barr's at-
torney said. They had filed the action
against the tabloids in federal court in Los
Angeles last October after letters Ms. Barr
wrote to Mr. Arnold appeared in the pa-
pers. Spokesmen for the National En-
quirer, Lantana, Fla., and the Star, Terry-
town, N.Y., couldn't be reached.

ACQUISITION: Rowland Worldwide
Inc., the public-relations unit of Saatchi &
Saatchi Co. PLC, acquired Sullivan Com-
munications Group of Minneapolis/St.
Paul. Terms weren't disclosed.

"Gannett Co.

Concern Buys Back Stake

From Gannett Foundation

Gannett Co. said it completed the pur-
chase of 15.9 million shares of its commion,
or a 10% stake, that was held by the Gan-
nett Foundation for $670 million.

An official of the Arlington, Va., media
company said the purchase was being fi-
nanced through a commercial-paper issue
backed by Gannett's revolving credit line.
He said the financing increased the com-
pany'’s total debt outstanding to about $1.5
billion, about $1.2 billion of which is com-
mercial paper.

After the purchase, Standard & Poor’s
Corp. said it Jowered the rating on about
$300 million of Gannett's senior debt to
double-A-minus from double-A. The issues
were removed from CreditWatch, where
they were placed April 22 with negative
implications.



Wall St. Journal

June 20, 1991 MARKET'NG & Mﬂ)lA
ADVERTISING /By soanez Livman

Scientologists Claim WPP Chief
Backed Unfavorable Time Article

A bizarre run-in between Time maga-
zine and the Church of Scientology has en-
snared an unlikely victim: WPP Group's
Martin Sorrell. ’

Ev::m&mewr:namycmr
story deplcting ntology group as &
*“cult of greed,” the
Scientologists have B
been back, E
criticizing the artl- P
cle asa “sensationa-

tions cong|
noughtheydtenoevldeneetobackup
their claim, the Scientologists are
Mr. Sorrell of pressuring
nlngthearﬂcle.ﬂeber.!enmch.presldent
of the Church of Scientology International,
charges in an interview: “The guy to look
is Martin Sorrell. He called the shots in
rms of ... determining what went into
magazine. There's no question it was
completely planted.” -
Time terms “patently absurd” the
Sclentologists’ accusation that the story

55‘3

Thompson agency, meanwhlle, handles
Lllly, which makes the antidepressant
a prescription the Scientolo-
gists have vehemently attacked. Bl Lilly
complained to Mr. Sorrell about Hill &
Knowlton’s link to the group, and In May
mecuPRLﬂnn dropped the Sclentologists as
a clien
“We told him (Mr. Sorrell] we found it
intolerable to do business with people who
would do business with people of the ilk of
Sclentology,” a Lilly spokesman says.
“Did we tell them to drop the church? No.
It was their declsion what to do.” Hill &
Knowiton executives say other conflicts
withlnﬂuPRcompanyﬂsoledtothem-
ignation.

Generally, communications conglomer-
ates insist on a Chinese Wall between thefr
-advertising and public-relations units, let-
ting them handle conflicting clients. Saat.
chi & Saatchl Co.’s Rowland PR unit han-
dles McDonald's, for example, even though
Saatchi’s advertising subsidiary works for
Burger King.

But at WPpl"m:g dlentsmllnke Lilly have
occasionally rank. & Knowlton
dropped the American N
lishers Association as a client several
years ago, for example, after its gister
unit, Thompson, got complaints from jtg

" costs $181,000, was part of massive, £2 mil-
discredit

~ to Indianapolis headquarte
- and “were able to put pressure on Martin

ewspaper Pub- -

mwmn&uAmdgg?mm
were on opposite

charged debate over electronic yeliow
pages

The Sclentologists, though, depict thelr

gmwtthnm&xnownonaspanoupm

WPP to smear the group and help
‘Thompson's client, Lilly.
' On Friday, the group distributed 3
zlossymgpage advertisement In USA

Hon-plus ad campaign to Time
that includes full-page ads every day
through mid-July. (Rate card price: $74.-
000 a pop). ‘ .
"Bowtarwﬂl‘mnezotosupportmad-
l'leounz :;;:mm:m?mci? : pposedi.;
] nts su
spend $57 million in Time.or 15% of the
Magazine's ad revenue—a calculation it

- cites without giving a source. “That kind

olnmeyhaslnﬂuenee."tlnadnys.n
shows a big of Mr. Sorrell with
a sidebar about WPP's “‘extreme financial
difficuities” and implies that WPP had to
do Lilly’s bidding because “entire compa-
m can evaporate with the loss of a major
. Lll

In an interview, Mr. Jentzsch goes even
further. Lilly executives called Mr. Sorrell
rs, he insists,

Sorrell” and to demand, *“We want an arti-
cle.” \\g\ue Mr. Sorlr;lluc‘nd meet w&hm
utives in Indianapo August,
spokesman dismisses Mr. Jentzsch's asser-
tions as “nonsense” and “laughable.”
mAgcn‘:st l:o one in the ad business takes
ntologists’ accusations serfously.
They only wish they had the kind of power
to “plant” articles that the Scientologists
ascribe to Mr. Sorrell and WPP. But there
lIsn.‘nevertheluls‘.da bit of h::gmg go
on among advertising rela-
tlons relations executives around town—all
thankful they aren’t Mr. Sorrell.

Says Herbert Rowland, Rowland's chief
executive officer, “'I wouldn't be interested
lnaecepﬂnganyldndolmle!oranorganl-
zation like that. I'm uncomfortable with
%‘:}mpthathuahnaucpotnto(




