THE GLOBE AND MAIL

CANADA’S NATIONAL NEWSPAPER » FOUNDED 1844 FRIDAY, OCTOBER 16, 1998

CORRECTION

In June 1998, The Globe and Mail distributed copies of Freedom Journal,
Volume 2, Issue 1, as an insert. Freedom Journal is published by the
Church of Scientology. Articles appearing in that edition of Freedom Jour-
nal made certain allegations concerning University of Alberta Professor of

A2 Sociology, Stephen A. Kent (PhD). The Globe and Mail is not aware of any

rassment caused to him.

factual foundation for the printed allegations made against Dr. Kent in
those articles. The Globe and Mail apologizes to Dr. Kent for any embar-

OPINION

THE GLOBE AND MAIL AQQ FRIDAY, OCTOBER 16, 1998

LETTERS TO THE EDITOR

Defamatory attack

In early June, The Globe and Mail distrib-
uted an insert published by The Church of
Scientology entitled Freedom. This insert
contained an article that amounted to a
lengthy and defamatory attack on me and
my research on new and alternative reli-
gions, particularly Scientology itself,

As an insert in The Globe and Mail, this
Scientology publication and the article
about me may have enjoyed a greater de-
gree of credibility than would otherwise
have been the case, which prompts my re-
sponse in these pages.

Presumably, the attack on me was occa-
sioned by my published work and presen-
tations about Scientology, including those

in which I have stated my concemns about

what I perceived as probable human-
rights abuses within the Scientology orga-
nization. The article was especially critical
of, but vague about, presentations that I
made in Germany last year concerning
Scientology. From reading the article, no
one could know that my presentations
were about what in my view are Scientolo-
gy's probable human-rights abuses, and
that I made these presentations at the in-
vitation of German government officials
and others who were investigating Sci-
entology.

Rather than engage me in a dialogue or

| debate about these human-rights issues |

and concerns, Scientology — through its

publication — chose to launch a personal !
attack upon my character and research |

skills.

My statements and conclusions about
Scientology are thoroughly researched,
carefully documented, and based on in-

terviews and extensive citations from the

organization’s own materials. Moreover, I
take full responsibility for what I have
written and said. In contrast, no individ-
ual takes responsibility for being the au-
thor of the statements made against me in
the Scientology publication, or even for
the publication itself. Why not?

I'am not the only researcher who ques-

tions Scientology’s practices or who re-
ports on them. Many Web sites devote
themselves to the debates surrounding
the controversial organization. One of the
most thorough sites may be found at
http://www.xenu.net/

In my view, the heightened media at-
tention that Scientology is receiving indi-
cates that increasing numbers of people
are realizing that Scientology deserves
close scrutiny. Earlier this year, Canadians
may have seen a television segment about
Scientology on CBS’s Public Eye with Bry-
ant Gumibel. Likewise articles on the same
topic ran in the July 21, 1997, edition of
Newsweek and the Dec. 1, 1997, edition of
The New York Times. The Globe and Mail
ran a two-part series on Scientology on
Jan. 19-20, 1998. Later this year, both
ABC'’s 20/20 and Arts and Entertainment
will present shows concerning the orga-
nization. I am pleased that Scientology is
receiving so much public attention.
Stephen A. Kent, PhD, Professor of
Sociology, University of Alberta, Edmonton




